Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Okategoriserad

Gränsfall och frågetecken

16 apr , 2014, 18.30 Malin Slotte

 

Min rankning av årets eurovisionbidrag fortsätter. Vi rör oss nu i gränstrakterna bland bidrag som med nöd och näppe kanske tar sig till final.

23. Polen: Donatan & Cleo – My Słowianie – We Are Slavic

Så var det Polen. Polen, Polen. Vad handlar det här om? Slaviska gener, vilka fantastiska sexbomber den slaviska kvinnan är. Närbilder av mulliga klyftor och kärnande av smör med ekivoka undertoner. Öh? Jaja, det görs ju med humor, men är det nu så finurligt och kul detta? Är det här årets mest självironiska förhandsvideo eller årets mest sexistiska rasbiologitrams? Nåväl, det var videon det, måtte scenframträdandet bli mera barntillåtet. Låten är inte jättebra, men sticker ändå ut i startfältet med sin energi och rytmiskhet när tuff gatukredibiltet möter slavisk folkmusik. I bästa fall görs det här så färgglatt och med en så kaxig attityd på scen att man lyckas förtränga den töntiga texten. Då kan det nog bli final.

24. Nederländerna: The Common Linnets – Calm After The Storm

Nederländerna skickar country i år. Intrycket är smakfullt, vemodigt, välproducerat, en behaglig ljudtapet utan tvekan. Melodimässigt hinner det däremot bli lite enahanda vilket inte bådar gott för en låt som är blott tre minuter lång. Frågan är dessutom hur en så här introvert låt ska göra sig på scen. Den första semifinalen är tuff. Min tippning är att Nederländerna inte grejar det.

25. Schweiz: Sebalter – Hunter of Stars

Schweiz kämpar ofta i motvind i den här tävlingen. Fjolårets spralliga frälsissoldater gick inte vägen, trots åldersrekord och allt. Årets bidrag påminner om det, det är trallig gitarrpop, riktigt pigg sådan med käcka visslingar. Det här är bättre än i fjol. Tippar på final för Schweiz.

Kommenteringen är stängd.