Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Okategoriserad

Medryckande, enerverande, uttråkande

19 apr , 2014, 22.00 Malin Slotte

 

Vi närmar oss den bättre halvan i min rankning av årets eurovisionsbidrag.

17. Danmark: Basim – Cliché Love Song

Detta är ett tveeggat svärd: medryckande som få samtidigt som det är irriterande som få. Danmark förekommer kritiken genom att döpa låten till det den är. Men mer än en kliché är det här påträngande käckt; en låt som med våld sätter sig på hjärnan, shoobidooar, visslar och går på. Sådana igel-egenskaper är ju förstås en fördel i detta sammanhang, där det är viktigt att låtar fastnar. Det blir knappast dubbelvinst för Danmark i år. En mittenplacering torde det däremot räcka till för den direktkvalificerade fjolårsvinnaren.

18. Israel: Mei Finegold – Same Heart 

Årets tävling bjuder på två tuffa rockdamer. Vi återkommer till den andra i ett senare skede. Jag tycker rätt bra om Israels bidrag, jag skulle till och med kunna tycka mycket bra om det om det inte vore för att jag tappar intresset när låten efter en stark vers kommer fram till refrängen. Jag tycker verkligen Israel förtjänar final i år, men befarar att sångerskan kan uppfattas som hård och osympatisk i läger med mer traditionellt väna kvinnoideal. Personligen gillar jag heller inte att man blandar språk i låtar på detta sätt, här  engelska och hebreiska. Man kunde gott ha valt endera, i det här fallet gärna hebreiska.

19. Ungern: Kállay-Saunders – Running

Ungern har ofta intressanta bidrag som känns moderna, så även i år. I fjol var deras bidrag en av mina absoluta favoriter. Också årets bidrag är snyggt utfört, även om det inte är lika starkt. Egentligen är väl det här en låt som antagligen gör sig bättre i radio än på scen, men finns det rättvisa torde det räcka till finalplats.

Kommenteringen är stängd.