Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Realityserie

Recession i realityvärlden

31 aug , 2015, 16.00 Malin Slotte

 

Det är något med bostadsmäklare som underhåller oss. Kanske är det de stora penningsummorna som är i omlopp och inblicken i olika mer eller mindre attraktiva objekt som bidrar till att inte bara serier som Million Dollar Listing är en realityhit i USA, utan att vi också här i Finland har fenomen som Kaisa Liski, Mira Kasslin och Jethro Rostedt som säljer bostäder i de kommersiella kanalerna.

Rostedt blev känd genom entreprenörtävlingen Diili i MTV3 år 2009. Han vann inte, men vägen till en karriär som mediepersonlighet var banad. Det blev medverkan i fler program, bland annat danstävlingen Tanssii tähtien kanssa 2010. 2014 lossnade det ordentligt då Jethro förärades en egen realityserie i TV5, Myyntimies Jethro. Och i höst får man väl säga att han uppgraderat sig ett snäpp då han med Kauppaneuvos Jethro (nej, han har inte titeln kommersråd, men eftersträvar den) fått en egen serie i den större kanalen Nelonen, på bästa sändningstid på måndagar dessutom. Serien följer honom i hans jobb som bostadsmäklare och mediekändis, det vill säga det är ungefär samma upplägg som i TV5.

Frågan som uppstår är varför? Varför görs det serier som just denna mans förehavanden? I Million Dollar Listing dallrar det tack vare de galna mäklarna, och Kaisa Liski är rätt piffig och kul att se på med sina nakenkatter. Men vad är det som gjort Jethro Rostedt till mediernas älskling? Att han är en skön typ som alltid tackar ja? Spekulerar man seriöst och utan illvilja är det kanske för att han anses vara fryntlig och ha vigt munläder. Han är en självgående go gubbe som inte drabbas av rigor mortis framför kameran.

I intervjuer inför seriestarten har Jethro berättat att den är gjord helt utan manus, och det märks dessvärre med oönskvärd tydlighet. Myyntimies Jethro är nämligen usel tv, spänningslöst och ofokuserat berättat i segt tempo. I första avsnittet får vi se honom åka från hus till hus för att slå världsrekord i att visa bostäder non stop i ett helt dygn. Det hela bygger på idén att han i sig är tillräckligt intressant att titta på, men så är det verkligen inte. Det är ungefär som att se på någons privata filmer från resor eller födelsedagskalas; tråkigt och poänglöst. Recessionen verkar vara djup i den finländska tv-branschen.

Kommersråd Jethro sänds i Nelonen måndagar kl. 20.00, repris torsdagar kl. 22.00 och söndagar kl. 19.00.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.