Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Realityserie

Konsten att regissera en komedi

15 sep , 2015, 16.00 Malin Slotte

 

Att realityformatet med fördel kan användas för att visa kreativt skapande har vi sett i serier som modeskapartävlingen Project Runway och konsttävlingen Work of Art. Det funkar även för film – filmvarianten Project Greenlight har producerats i tre säsonger år 2001, 2003 och 2005. Efter en paus på tio år är serien som följer hur en film blir till nu tillbaka med en fjärde säsong.

Det här torde vara bland det mest seriösa som gjorts i realityväg, och om man ville kunde man kort och gott kalla det för en dokumentärserie om filmskapande. Reality är det för att filmen inte skulle ha gjorts förutan denna tv-serie. I övrigt är det en dokumentärserie som ger god insyn i kulisserna under en filmproduktion. Filmerna som producerats i de tidigare säsongerna har alla gått upp på biografer i USA, men endast den tredje säsongens actionskräckfilm Feast (2005) har hittills gått med vinst tack vare DVD-försäljningen.

I den här säsongen är det en komedi som ska produceras. Manuset har skrivits av bröderna Farrelly – som bland annat gjort Dumb and Dumber (1994) med Jim Carrey – och de är också mentorer för den regissör som utses att göra komedin.

Själva urvalsprocessen avklaras redan i första avsnittet. Tusen filmskapare har skickat in en kortfilm och presentationsvideo, och av dem får några stycken producera en kortfilm baserad på ett och samma manus. Finalisterna kallas sedan till intervju med produktionsteamet, där förutom bröderna Farrelly även seriens producenter Ben Affleck och Matt Damon med flera är närvarande.

Att filmregi fortsättningsvis är en manlig bransch framgår från start. Förutom att produktionsteamet är en manlig och vit historia, regisserar de få kvinnliga finalisterna i par med män. Man verkar dock ha varit medveten om problemet, och försöker balansera upp det med en svart, kvinnlig producent till filmen. Erfarna och skarpa Effie Browns perspektiv lär också behövas för att undvika fallgropar eftersom en svart prostituerad kvinna är central i det manus som ska bli film.

Det här är en serie som inte verkar skruva till dramatiken i onödan med mer eller mindre konstgjorda knep, utan litar på att processen är tillräckligt intressant i sig. Fascinerande är intervjuerna i första delen där kandidaterna presenteras. Man påminns om att filmregi även handlar om auktoritet och ledarskap.

Hur blir man då huvudpersonen som får spela in en film för 3 miljoner dollar i en sådan här tv-serie? Vad är rätt saker att säga under intervjun? Svaret på den frågan är förmodligen olika beroende på om man har för avsikt att spela in en kommersiellt framgångsrik komedi, eller en realityserie där det händer saker.

Ett nytt avsnitt av serien publiceras varje måndag på betaltjänsten HBO Nordic.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.