Jag är svag för Balkanballader. Ett eurovisionsår utan en pampig Balkanballad är inte ett riktigt bra eurovisionsår för mig. Årets mesta och enda Balkanballad bjuder Bosnien-Hercegovina på, och tyvärr lämnar mig detta bidrag djupt besviken och otillfredsställd. Vad är problemet? Svag låt, vilket man försöker kompensera genom att kombinera olika element. Duon i kombination med cellisten går väl an – men så slängs rapparen in på slutet och verkar skälla ut den stackars cellisten – i en ballad! Har en rapparare som plötsligt dyker upp och rappar i en låt någonsin varit en bra idé? Finns det ett enda exempel i eurovionshistorien där detta grepp varit lyckat? Och: görs det över huvud taget på detta sätt någon annanstans än i Eurovisionen? Är det inte så att en plötsligt uppdykande rappare som försöker tuffa till det hela i allmänhet är ett desperat försök att rädda en katastrofal låt? Så verkar det i alla fall vara med Bosnien-Hercegovinas bidrag som kommer på blott #40 i min rankning av årets eurovisionslåtar. Bosnien-Hercegovina har tagit sig till final varje år de deltagit. I år borde bli första gången de misslyckas med det, annars är något riktigt fel.
Ana Rucner, Bosnien-Hercegovina, Dalal, Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala, Deen, Jala, Ljubav Je