Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Tävling

Tjugosjätte plats

15 apr , 2015, 22.00 Malin Slotte

 

– Nu vet jag: vi sätter ELD på flygeln!

Jag kan föreställa mig hur det kan ha låtit på idémötet för Österrikes bidrag. Någon måste ha tyckt det var en bra ide med blockljus på scenen (”stämningsfullt liksom”) och en flygel  som fattar eld på slutet efter att killen (”du måste ha hatt, det är så bohemiskt, och se inte för välvårdad ut!”) som sjunger och spelar rest sig upp och i takt till musiken stapplat iväg över scenen. Det finns ju en igenkänningsfaktor i sextiotalssoundet och Beatlesfaktorn förstås, men det räcker liksom inte med skön känsla. Det blir på hälft, stampar på stället och hade behövt något mera. Så nej, tror inte på någon hög placering för detta. Nånstans mellan plats 20–25 i finalen ungefär.

Bonus: Österrikes bästa placering genom tiderna.

Österrike har vunnit två gånger. Första gången för länge sen med ett bidrag som ingen längre minns, andra gången i fjol. Det som gjorde att Österrike vann då var att man lyckades med konststycket att skapa ett magiskt eurovisionsögonblick under sina tre minuter på scen. Det här är ett bidrag som fungerar effektfullt just där och då i rutan – låten i sig har man däremot inget större behov av att lyssna på som sådan, i alla fall inte jag. Det stack ut, och hade ett trovärdigt budskap som levererades på ett äkta och effektfullt sätt. Jag gav bidraget full femma i fjol och omdömet: ”Skäggig dragqueen gör pampig Bondballad med stor hitpotential. Årets mest uppmärksammade – och karismatiska – artist levererar med proffsig känsla och sjunger skjortan av konkurrenterna. Fullständigt bedårande.”

, , ,

Kommenteringen är stängd.