Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Lifestyle

Smaklös smygreklam

15 sep , 2011, 09.00 Malin Slotte

 

Livsstilsjournalistikens fallgrop är smygreklamen. Den är svår att undvika eftersom livsstilsjournalistik handlar om konsumtion. Även om gränsen mellan redaktionellt material och ren reklam är blurrig, går det att klara sig med den journalistiska hedern i behåll om det är tydligt att valen är redaktionella.

Livsstilskanalen Livs nya stilskola Leenan tyylitiimi går däremot över gränsen på den här punkten. Alla varumärken och produkter som flimrar förbi – allt från en viss köpgalleria – gör att programmet totalt saknar trovärdighet. Det här är ren och skär reklam maskerad till gör om mig-journalistik. Dessutom slapp och ointressant sådan.

Stilkonsulten Leena Sarvi och stylisten Claudia Cifu tar sig i varje avsnitt an en kvinna som görs om i konservativ tjänstemannastil. I första avsnittet är det väl i och för sig på sin plats eftersom kvinnan, 52-åriga Pirjo Immonen, är revisor till yrket. Liksom många stilexperter verkar även dessa göra sina klienter till kopior av sig själva.

Leenan tyylitiimi sänds i Liv på torsdagar kl. 21, repris i Liv och Fyran på lördagar.

, , , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.