Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Tävling

Krista och kyssen

8 maj , 2013, 19.42 Malin Slotte

 

I dag repeterade Krista Siegfrids för första gången på plats i Malmö arena. Och den största nyheten var att hon behållit den omtalade kyssen – den hon ger till sin kvinnliga dansare, och som hon enligt ett uttalande i brittiska The Independent sagt är ett ställningstagande för samkönade äktenskap.

Det här kan vara problematiskt eftersom politiska ställningstaganden är emot tävlingsreglerna (”No lyrics, speeches, gestures of a political or similar nature shall be permitted during the ESC”, står det i tävlingsreglerna). På måndagens pressträff vid domkyrkan var Krista därför noga med att betona att hennes bidrag inte har något med politik att göra. Låten handlar enligt henne blott och bart om kärlek. Det måste även arrangörerna tycka eftersom kyssen som hon introducerade under sin PR-turné nu är kvar i numret. Huvudsaken verkar vara att inte låttexten tar ställning politiskt – det gör den ju verkligen inte heller – medan reglerna inte befattar sig  med den betydelse som tittaren eventuellt lägger i en utdelad kyss. I klarspråk: det existerar inget pussförbud.

Är det så här reglerna tolkas i det här fallet har Krista hittat ett smart sätt att gå runt förbudet mot politiska budskap och, utan att någon kan hindra henne, göra ett statement. För självfallet är det en högst politisk kyss i en värld där legalisering av samkönade äktenskap är en av de mest debatterade frågorna just nu.

Vi ska hoppas att ingen börjar bråka om detta – och i värsta fall får rätt – med den påföljden att kyssen, och kanske till och med hela bidraget, stryks ur tävlingen. I så fall hade det säkert varit lättare att försvara sig utan uttalandet i The Independent.

I vilket fall vet Krista hur hon skapar uppmärksamhet och sticker ut, en uppmärksamheten som kan bli avgörande både för hennes medverkan och framgång i den här tävlingen. En sak är säker: vi står inför en mycket intressant och spännande eurovisionsvecka.

Krista Siegfrids är för övrigt inte den enda vars scenbudskap tolkats i dessa termer. Vissa har även sett Marija Serifovics öppningsnummer till finalen i Belgrad 2008 som ett statement:

YouTube Preview Image

I övrigt har Krista varit mycket förtegen om vad som hänt med numret sedan UMK, men av det här klippet från dagens repetitioner kan man sluta sig till följande:

– Tolv personer på scen har blivit sex: Krista, två körflickor och tre dansare.

– Grundidén med slöjan och fläkten är kvar. Pyroteknik och konfetti syns inte i klippet men utlovas.

– Bakgrundsgrafiken har bytts ut till himlafenomen som blixtar och fyrverkerier.

– Klänningen och övrig scenklädsel är de samma gamla – men där tror jag det blir ändring till tv-sändningen åtminstone för Kristas del.

– Hon har skadat knäet (platåskornas fel?).

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.