Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Tävling

Avslutande kommentar

20 maj , 2013, 20.40 Malin Slotte

 
YouTube Preview Image

Dags att knyta ihop årets Eurovisionsrapportering med att kommentera resultatlistan. Men före det vill jag ge en eloge till SVT för en fantastisk show i lördags, möjligen den bäst producerade Eurovisionsshowen någonsin – och detta trots att budgeten var kraftigt nedbantad jämfört med föregående år. Vilket visar att bra tv inte enbart är en fråga om pengar (Azerbajdzjan brände pengar som bara den i fjol, men vettiga programeldare lyckades de inte få fram för det), utan om kunnande och professionalitet. Petra Mede var en ypperlig värd som både förmedlade pondus, värme och självironi – och mellanakten under röstningen, ett shownummer med temat Sverige, kryllade av självironiska referenser och var makalöst välgjort och underhållande. Så till utvärderingen av resultatlistan:

YouTube Preview Image

1. Danmark: ”Only Teardrops” – Emmelie de Forest

Jag är fortfarande inte särskilt tänd på vinnarlåten, och förstår inte riktigt storheten i detta. Jag förklarar den danska segern med att det var Emmelie de Forest som vann och egentligen inte låten. Hon är nämligen bedårande – låten rätt medelmåttig. Framförd av en annan artist skulle låten ha bleknat till ingenting. Men så är det i Eurovision, bidragen är helheter där många faktorer ska klaffa.

2. Azerbajdzjan: ”Hold me” – Farid Mammadov

Välförtjänt trots mutmisstankarna. Det var väntat att Azerbajdzjan skulle placera sig högt. Showen var helt enkelt kvällens bästa. Väldigt intagande.

YouTube Preview Image

3. Ukraina: ”Gravity” – Zlata Ognevich

Också väntat. Själv hoppades jag på seger. Men det var möjligen den klumpiga jätten i början som drog ner intrycket. Det blev lite amatörteater över det hela. Han kändes inte bekväm i sin kropp, man var rent av rädd att han skulle snubbla och tappa henne. Man vill inte känna sådan tveksamhet inför en vinnare.

4. Norge: ”I Feed You My Love” – Margaret Berger

Väntat, till och med lite överraskande att det inte blev medalj. Enligt mig skulle Ukraina eller Norge ha vunnit.

5. Ryssland: ”What If” – Dina Garipova

Kompetent låthantverk. Det märks att det är låtskrivarproffs som varit i farten. Men det är inte särskilt originellt, och jag går inte i gång på det. Att det skulle gå bra var väntat, frågan är snarare hur välförtjänt topp fem är.

6. Grekland: ”Alcohol Is Free” – Koza Mostra and Agathonas Iakovidis

Väntat och välförtjänt. Grekerna hade energi och spelglädje. Det smittade.

7. Italien: ”L’Essenziale” – Marco Mengoni

Väntat men oförtjänt. Är det omusikaliskt att bli enormt uttråkad och tycka att detta är pretentiös smörja? Hade hoppats den skulle bli sist.

8. Malta: ”Tomorrow” – Gianluca Bezzina

Väntat. En glad, trallig och välskriven låt.

YouTube Preview Image

9. Nederländerna: ”Birds” – Anouk

Väntat, möjligen lite överraskande att det inte blev en bättre placering. Någon skrev på chatten ungefär att det här är konstigt, men ändå inte tillräckligt konstigt. Jag tror att personen i fråga har en poäng där. En bra sak är låtens skeva, kusliga filmstämning. Men det är ändå något som saknas i melodin för att det ska bli riktigt bra. Anouk är intressant, har bra närvaro, men verkade tävla lite halvhjärtat med en blick som flackade över publiken. Varför tittade hon inte in i kameran mera?

10. Ungern: ”Kedvesem” (Zoohacker Remix) – ByeAlex

Väntat. Det här gläder mig. Oddsen talade mot Ungerns hipsterkuf, men glädjande nog verkar Europa känna igen en bra låt när de hör den. Låtmässigt hör detta hemma i topp fem. Resultatet kanske också drogs ner av att bakgrundsgrafiken var lite misch masch mosch.

11. Moldavien: ”O mie” – Aliona Moon

Väntat. Fin ballad som ändå inte blev riktigt optimal scenmässigt.

12. Belgien: ”Love kills” – Roberto Bellarosa

Jag gillar Belgiens låt, det är en snygg poplåt, men jag trodde den skulle vara för svår för Europa, och att sångaren inte skulle gå hem i stugorna. En tolfteplats visar att både låt och artist gick hem hyfsat väl.

13. Rumänien: ”It’s My Life” – Cezar

Den rumänske Draculatenoren hade en rätt värdelös låt, men hans höga operatoner och den vampyrkitschiga iscensättningen var däremot sann underhållning. Det var väntat att många skulle fatta luren när de såg detta.

14. Sverige: ”You” – Robin Stjernberg

Jag gillade det svenska bidraget, det var musikaliskt originellt och visuellt intressant både i färg och koreografi. Det kändes snyggt och modernt. Ändå kommunicerade det inte tillräckligt starkt för att hävda sig i konkurrensen.

YouTube Preview Image

15. Georgien: ”Waterfall” – Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani

Jag måste erkänna: skräckscenariot var att detta skulle vinna. Det påminner nämligen skrämmande mycket om Azerbajdzjans intetsägande vinnarlåt 2011 (på tal om dagens nyhet om mutor). De verkar ha kopierat konceptet med karbonpapper: svenska låtskrivare, ballad, duett mellan snyggt par som berör varandra oskyldigt, och framför allt: eldregnet på scen. Låten är i och för sig väldigt eurovisionsmässig, ett tag funkade den rätt bra för mig, men det var innan jag såg det på scen. Jag trodde folk skulle köpa det. Nu gläder jag mig över att det inte gick bättre än så här.

16. Vitryssland: ”Solayoh” – Alyona Lanskaya

Ungefär väntat. Föga originellt utan att vara uselt.

17. Island: ”Ég á Líf” – Eyþór Ingi Gunnlaugsson

Riktigt nätt men tråkigt. Väntat.

18. Armenien: ”Lonely Planet” – Dorians

Förvånande att det ändå gick så här bra för denna värdelösa låt. Var det här alla Eurovisionshatares proteströster hamnade? Black Sabbath-kopplingen var triggaren som fick dem att fatta luren?

19. Storbritannien: ”Believe In Me” – Bonnie Tyler

Väntat. Alltför menlös och omodern countryballad av en stjärna som sett sina bästa dagar. Om än melodimässigt inte oävet.

20. Estland: ”Et uus saaks alguse” – Birgit Õigemeel

Väntat. Men Birgit lyfte denna svaga och förhoppningsvis medvetet retroaktiga ballad.

21. Tyskland: ”Glorious” – Cascada

Detta tippades högt. Jag anade att det var en bubbla som skulle brista. Trashigt.

22. Litauen: ”Something” – Andrius Pojavis

Väntat, fast låten hade förtjänat bättre. Men artisten var ju ett scenmässigt problemfall med ett mekaniskt och uppenbart inövat kroppsspråk och ett par ögonbryn som ville leva sitt eget liv.

23. Frankrike: ”L’Enfer Et Moi” – Amandine Bourgeois

Väntat. Låten okej. Men funkade inte som Eurovisionsbidrag. ”Pinsamt försök att vara sensuell utan att vara sensuell”, skrev någon träffande på chatten.

YouTube Preview Image

24. Finland: ”Marry Me” – Krista Siegfrids

Nej, kyssen har inget med Finlands låga placering att göra, snarare dammade den av det mossiga budskapet i lyriken. Inte heller numret som helhet, och framför allt inte Krista själv ska lastas den anspråkslösa placeringen. Krista gjorde ett ypperligt jobb i Malmö med att göra reklam för sitt bidrag och är en sann entertainer som det inte finns många av i det här landet. Orsaken är låten, det var helt enkelt svag. Utan fenomenet Krista Siegfrids och ett genomslipat, rolig shownummer hade den här låten inte tagit sig någonstans. Inte vunnit UMK, och inte tagit sig till final i ESC. Jag tycker Yle ska låta Krista Siegfrids göra en Valentina Moletta – en lyckad Valentina Moletta (hon med Facebooklåten från San Marino i fjol som även tävlade i år med en mycket bättre låt) – dvs. låta Krista representera Finland också nästa år och ge henne en bra låt. Specialskriv! Anlita de bästa proffsen! Ansträng er! Nu vet Europa vem Krista är, det är en stor fördel. Dra nytta av all den publicitet hon jobbat häcken av sig för att få. Ge henne en bra låt och låt henne tävla för Finland nästa år. Annars är risken att Sverige värvar henne. Christer Björkman lär ha föreslagit detta på efterfesten i lördags.

25. Spanien: ”Contigo Hasta El Final” (With You Until The End) – ESDM – El Sueño De Morfeo

Väntat. Inte oävet som låt, men uff vad tråkigt som Eurovisionsbidrag.

26. Irland: ”Only Love Survives” – Ryan Dolan

Förvånande, för låten var ju riktigt klämmig och medryckande. Och det var lite show med barbröstade trummisar i läderbrallor, även om sångaren själv inte var så intressant. Det fanns både sämre och menlösare bidrag än det här.

Med den första semifinalen är jag i stort sett nöjd. I den andra hade jag gärna bytt ut Armenien och Island mot San Marino och Bulgarien. San Marino hade enligt mig en av årets bästa låtar. Det finns fortfarande krut i Ralph Siegel.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.