Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Dokumentär

Vad ska Yle syssla med?

15 mar , 2015, 05.45 Malin Slotte

 

ve000hu0fh

Aldrig förr har mediebranschen stått inför så stora och omvälvande förändringar som i dag. I Michael Francks dokumentär Ylen suuri tehtävä jämför någon situationen med en liknande brytningspunkt i historien som när boktryckarkonsten uppfanns. Det är förstås internet och digitaliseringen som är den stora tekniska förändringen som påverkar i stort sett allt. Våra förändrade mediekonsumtionsvanor leder fram till frågor kring journalistikens framtid, den mediala mångfalden och demokratin. Även om dokumentärens titel pekar mot Yle, handlar den om långt mer än Yle. Dokumentärens ambition är faktiskt att belysa hela den komplicerade problematiken, med avstamp i en rätt omfattande historisk presentation som går ända tillbaka till de tryckta massmediernas uppkomst och etermediernas framväxt. Yle grundades 1926 och det som 1993 skulle bli den första kommersiella kanalen MTV3 började sända i Yles kanaler redan 1957.

Ungefär hälften av programtiden går åt till historiken. Den andra hälften går in på dagens kärva läge, med en tidningsmoms som infördes just då tidningarna gick in i sin djupaste kris någonsin, och Yleskatten som kritiseras för att snedvrida konkurrensen. Intressantast och angelägnast är den del av programmet där de intervjuade medieproffsen resonerar kring vad som borde vara Yles uppdrag. Det verkar råda samstämmighet kring att Yle inte ska syssla med alltför lättsam underhållning, utan snarare ägna sig åt att producera sådana program som de kommersiella kanalerna inte erbjuder. Ingen vill väl direkt skrota Yle, men i klarspråk framförs synpunkten, bland annat av Jörn Donner, att rundradiobolaget är ineffektivt och att finansieringen och antalet anställda borde minskas.

Bland de intervjuade finns både makthavare som Alexander Stubb och representanter för Yles konkurrenter. En avstickare görs även till Sverige för att höra synpunkter från branschfolket där. Yle representeras av sin vd Lauri Kivinen, som inte riktigt bemöter kritiken som framförs på ett konkret plant: vad ska Yle syssla med, är man ineffektiv, och hur motiverar man att Yle i viss mån gör underhållning som de kommersiella kanalerna kan antas sköta lika bra, eller till och med bättre, som vissa anser i dokumentären.

Mediernas centralförbund, Sanoma, Alma Media, Turun Sanomat och Keskisuomalainen har finansierat dokumentären.

MTV.doc: Yles väldiga uppdrag sänds i MTV3 söndag kl. 17.45, repris fredag kl. 16.10.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.