Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Dokumentär

Ett svårlagt pussel

3 Dec , 2015, 23.40 Malin Slotte

 

Sång till friheten, Ikaros och Tusen bitar är låtar som fortfarande lever vidare, även om artisten som förknippas med dem, Björn Afzelius, avled 1999 i en ålder av 52 år.

Kvällens dokumentärfilm av Magnus Gertten och Stefan Berg är ett porträtt av denna folkkära och framgångsrika artist, som ett tag var den som sålde mest skivor i Sverige. Dokumentären, som inte kräver någon särskild relation till Afzelius för att engagera, inleder med att slå fast att Björn var en sluten person som få kom in på livet, men som många, särskilt kvinnor, drogs till. I hans såriga och känsliga texter kan man däremot uppleva en stor öppenhet och att man kommer honom nära – eller så är det, för att vända på det hela, han som kommer lyssnaren nära.

Dokumentären försöker lägga bitarna i Afzelius-pusslet, men de tusen bitarna finns också i artistens splittrade och söndriga inre. Den koncentrerar sig både på musikern och privatpersonen Afzelius genom intervjuer med kolleger, vänner och ex-flickvänner. Särskilt två personer står ut bland dessa: dels artisten Mikael Wiehe, samarbetspartner, vän och konkurrent, och den som utpekas som den mer begåvade av de två artisterna som är så starkt förknippade med varandra.

Den andra är konstnären Marianne Lindberg De Geer som Afzelius har barn med och försökte leva kärnfamiljsliv med. De hade ett turbulent av- och på-förhållande som Lindberg De Geer behandlat i teaterföreställningen Johnny Boy. Afzelius var en inbiten kvinnokarl som inte förmådde vara någon trofast, och de intervjuade ser något destruktivt och självförbrännande i hans ständiga kvinnoaffärer. Det blir också inblickar i barndomshemmet via den första flickvännen, och i den belysningen blir låten Ikaros som inleds med orden ”När jag tänker tillbaka på min barndom …” drabbande.

Som musiker är Afzelius framför allt förknippad med proggrörelsen och sitt politiska engagemang för Latinamerika, särskilt i Nicaragua. Han är ett skolexempel på en artist som älskades av publiken, men sågades av kritikerna. ”Vi tyckte plattorna var tråkiga, att hela karln var tråkig”, säger kulturjournalisten Håkan Lahger som upplevde att han inte fick något ut av Afzelius när han intervjuade honom. Men så är kanske inte heller ”är du bra på att visa upp dina mörka sidor?” en intervjufråga som inspirerar musslor att öppna sig.

Dok sänds i Yle Fem torsdagar kl. 22.00.

, , , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.