Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Direktsändning

När även Strömsö misslyckas

20 jun , 2014, 18.30 Malin Slotte

 

1

I onsdags bjöd Svenska Yle på en sex timmar lång direktsänd uppesittarkväll.

Temat var bastu och inspelningsstället ett av kanalens främsta varu­märken Strömsö. På sex timmar skulle man försöka hinna bygga en stockbastu från grunden till att röken bolmade ur skorstenen.

I bästa slow-tv-anda kunde de nördigaste följa hur arbetet framskred i realtid på webben. I själva tv-sändningen hade man plockat in en mängd andra ingredienser som gav tittaren ständig omväxling: I köket pågick en landskamp i korvtillverkning mellan Strömsökockarna Paul Svensson och Michael Björklund. Anna-Karin Siegfrids hade samlat ihop ett gäng barn som provade de mest märkliga varianter av ombyggda bastur. Och med jämna mellanrum fick vi se hur bastubygget framskred. Vid bygget var det hetsig aktivitet och oljud; reportern Susanna Ström-Wilkinson fick skrika i kapp med motorsågarna. Mitt bland alla dessa överladdade tävlings­moment, där man gjorde sitt yttersta för att piska upp stämningen, satt de svala och sansade programledarna Mårten Svartström och Elin Skagersten-­Ström som lugna klippor i stormen och pratade med bastuexperter och gäster på båda inhemska. Också Strömsöfansen fick sitt i form av mer traditionella Strömsö­inslag som våffeltygsbrodering och Owe Salmela som byggde en estetisk brasa på stranden som tuttades på på slutet. De direktsända elementen varvades med förhands­inspelade inslag från både Finland och utomlands.

Sällan har väl bastukulturen penetr­erats så grundligt i tv.

Det var yvig, frejdig tv snarare än en perfekt slipad helhet. Man påmindes om att tv inte nödvändigtvis handlar om perfektion, utan om att väcka intresse och engagemang. Egentligen balanserade programmet ofta på gränsen till komik – vissa element hade i allt sitt bisarreri fungerat utmärkt som sketcher – men det var också den opretentiösa avsaknaden av rädsla för det löjliga som gjorde det till bra tv. Här fanns flera skäl att fastna framför rutan: Ett spännings­moment – skulle bastun hinna bli klar i tid? Interaktivitet: tittarna kunde skicka in frågor och bilder på sin egen kära bastu. Men framför allt bjöds det på infotain­ment i lagom doser som gav ny kunskap om något så alldagligt och väl­bekant som bastun.

Redan med barnmusiktävlingen Melodi Grand Prix har Yle Fem visat att man kan vara bra på att göra underhållningsevenemang. Tablå­tittandet minskar visserligen; även tv-tittandet flyr till nätet när folk i allt högre grad själva vill bestämma när de ser ett program. Men direkt­sändningen vill vi uppleva – och även delta i – kollektivt, i realtid. Om det så är idrotts­evenemang, sångtävlingar, kungliga familjehögtider eller sex timmars bastubygge. Därför är fler satsningar av typen Bastukväll på Strömsö välkomna. Tittarna gillar specialsatsningar. Det där överraskande som bryter rutinerna.

Hur det gick med bastun då? Nej, den blev inte klar. Men på Ströms­ö har man förmågan att göra även ett misslyckande lyckat.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.