Salsan är en dans där könsnormerna är starka. Mannen ska vara maskulin och snurra runt kvinnan som bär kläder som visar mer än de döljer. Så är det traditionellt inom denna latinamerikanska dans, som också är mycket populär i Finland.
På andra sidan viken erbjuder dansskolan Queersalsa Stockholm ett alternativ till heteronormen. Den leds av dansläraren Peter Csaszti som tröttnade på den sexistiska jargongen hos salsalärare som skämtade om att man ska skippa jämställdheten på dansgolvet för att vara man och kvinna. I hans dansskola är begreppen manligt och kvinnligt upphävda, i stället talar han om förare och följare, och män och kvinnor kan vara båda. Faktum är att på queersalsa kan alla kan dansa med alla, män med män och kvinnor med kvinnor. Och man kan växla mellan rollen som förare och följare, det bara gör en till en bättre dansare att kunna båda.
Barbro Björkfelts välgjorda reportage följer med på queersalsa i Stockholm och träffar förutom Csaszti några som går på lektionerna. Homosexuelle René Marroquin har latinamerikanska rötter och berättar om hur han hela livet upplevt ett krav på sig att vara maskulin. I queersalsan finns inga sådana krav, utan han upplever att han får vara den han är. Även heterosexuella kvinnor kan uppleva den här formen av salsa där det är tillåtet för alla att testa olika roller som en befrielse. På många danskurser råder ett underskott på män, vilket innebär att kvinnor måste köa tills de blir lediga. Angelica Regnell upptäckte att hon fick dansa mer när hon själv lärde sig föra.
Enligt Csaszti har medvetenheten också ökat inom dansfältet i Sverige. Numera talar ingen om manliga och kvinnliga roller i dansen, utan använder i stället de könsneutrala begreppen förare och följare.
Dok: Queerdans – dubbel glädje kan ses på Yle Arenan.
Angelica Regnell, Barbro Björkfelt, Dok, Peter Csaszti, Queerdans – dubbel glädje, Queersalsa Stockholm, René Marroquin, Tanssia vailla sukupuolirooleja, Yle