Malin Slotte zappar mellan kanalerna

Dokumentär

Lite har hänt sedan Konginkangas

18 sep , 2015, 00.00 Malin Slotte

 

”I den tunna vårsolen är synerna makabra. Kvar finns bussbänkarna där förvaringsfickorna fortfarande är fyllda med läskflaskor och böcker. En rå lukt hänger bedövande över platsen. Mitt i tystnaden ringer en mobiltelefon någonstans inne i det sönderrivna bussvraket.”

Så rapporterade HBL:s utsända Jeanette Björkqvist på plats i Konginkangas där den svåraste trafikolyckan i Finlands historia inträffade den 19 mars 2004. Bussolyckan där 23 personer avled och 14 skadades inleder Nelonens nya serie Katastrofian anatomia om fatala och tragiska händelser i Finlands samtidshistoria.

Programmet tar oss tillbaka till den ödesdigra vårvinternatten för över elva år sedan. I bussen satt 36 personer, de flesta födda på 70- och 80-talen, på väg på skidsemester till Ruka. Olyckan skedde vid tvåtiden på natten då bussen krockade med en långtradare fylld med stora pappersrullar som vägde flera ton.

I programmet intervjuas inga överlevande från olyckan. Många av dem fick hjärnskador som gett dem problem att hantera ett normalt vardagsliv. Däremot medverkar en anhörig, Vesa Sundell, vars mamma och lillebror var med på bussen. Han väcktes av telefonen på efternatten och begav sig utan att veta omfattningen i det skedde mot olycksplatsen.

I övrigt åker programledaren, skådespelaren Antti Reini runt och pratar med myndighetspersoner, allt från polis och räddmanskap som var med under olycksnatten, till representanter för trafik- och vägmyndigheter. Olyckan ledde till att myndigheterna listade punkter som borde förbättras inom trafiksäkerheten. Reini gör en kritiskt granskande insats när han ställer frågor kring om planerna förverkligats. Det är si och så med den saken, är intrycket. Människoliv vägs mot pengar när det handlar om att exempelvis bygga mitträcken på vägarna och dra vägbelysning. Dessutom börjar landets vägar bli i dåligt skick – något som Sipiläs regering för övrigt vill lägga pengar på. Trafiksäkerheten och resurserna som läggs på den verkar vara ett ämne som det kunde vara anledning att gräva djupare i.

Senare avsnitt tar upp Estoniakatastrofen, Copterline-olyckan, Myyrmanni-explosionen, tågolyckan i Jokela, Tjernobylolyckan, explosionen i patronfabriken i Lappo, tsunamin i Thailand, Finn-Baltics förlisning och skottdramat i Sello.

Katastrofens anatomi sänds i Nelonen torsdagar kl. 20.00, repris lördag kl. 19.00, söndagar kl. 20.00, tisdagar kl. 23.00 och onsdagar kl. 00.00.

, , , , , , , ,

Kommenteringen är stängd.